Każdy gracz chociaż raz marzył o tym, żeby pobawić się w GTA w prawdziwym świecie. Może nie chodzi o strzelanie, gdzie się da, a raczej robienie cruisingu sportową furą po mieście. A skoro GTA nie przychodzi do rzeczywistości, to rzeczywistość odwiedza GTA.
Pracownicy firmy Intel w ramach projektu „Enhancing Photorealism Enhancement” postanowili odświeżyć grafikę w ośmioletniej grze. W tym celu wykorzystali sztuczną inteligencję, która posłużyła do stworzenia fotorealistycznych ujęć.
Naukowcy Stephan R. Richter, Hassan Abu Alhaija oraz Vladen Kotlen wprowadzili do sieci neuronowej obszerny zestawami danych składający się w dużej mierze ze zdjęć niemieckich ulic. Takie rozwiązanie, oparte na uczeniu maszynowym, pozwoliło na uzupełnienie grafiki o wiele istotnych szczegółów.
Sztuczna inteligencja następnie została wykorzystana do podrasowania grafiki w Grand Theft Auto V. Na opublikowanym w serwisie YouTube nagraniu wideo możemy zobaczyć, jak zmieniła się gra oraz usłyszeć wyjaśnienia dotyczące przebiegu badania.
Badacze zaznaczają, że udało im się to, co do tej pory było w branży nieosiągalne. Mechanizm pozwala np. analizować takie dane jak odległość między obiektami w grze a kamerą. To z kolei umożliwia tworzenie realistycznej gry światła, cieni czy połysków na samochodzie.